آيين هاي ديني و سنتي زرتشتيان در پير هريشت شريف آباد اردكان برگزارشد  
 



آيين مذهبي ويژه اقليت زرتشتي، روز جمعه با حضور تعدادي از پيروان اقليت ديني زرتشتي در زيارتگاه "پيرهريشت" اردكان يزد برگزار شد.

در اين آيين شماري از پيروان كيش زرتشت از استان‌هاي فارس، كرمان،تهران و يزد حضور داشتند.
پير هريشت

Pir-e Herisht 


زرتشتيان هر سال از روز امرداد تا روز خور از ماه فروردين (7 تا 11 فروردين) براي برگزاري آيين هاي ديني و سنتي در اين زيارتگاه گرد هم مي آيند.

 آورده اند كه در اين مكان مقدس گوهربانو، از كنيزان دختران يزدگرد شهريار، را در خود گرفته است. گوهربانو بر كودكي گمشده نمايان شد و به او فرمود تا از پدر بخواهد كه پير هريشت را بنيان گذارد.

 
زرتشتيان حاضر در اين آيين پس از انجام مراسم مذهبي و قرائت اوستا براي سربلندي نظام جمهوري اسلامي در جهان و طول عمر مقام معظم رهبري دعا كردند.

پيروان اين كيش، ابتدا بخش‌هايي از "گاتها"ي اوستا، كتاب مقدس زرتشتيان را در زيارتگاه، قرائت كرده و سپس با حضور در آتشكده شريف آباد به اجراي برنامه  پرداختند.

بنابر تقويم قديم زرتشتي در طول ماه آبان هر بهديني ميتوانست به اين جشن گاه رفته و آيين ويژه زيارت را به جا آورد.

 جشن آتش افروزي ( هيرومبا ) را زرتشتيان شريف آباد در 26 فروردين در اين زيارتگاه برگزار ميكنند.
زيارتگاه پيرهريشت در‪ ۱۷‬كيلومتري شمال اردكان و حدود‪ ۸۰‬كيلومتري شهر يزد قرار دارد. 

 

زرتشتيان استان يزد داراي زيارتگاه‌هاي متعددي هستند كه از جمله آنها پيرناركي، پير سبز، خاتون بانو، نارستانه، پيرهريشت ، ستي پير، پيرالياس شاه وهرام يزد، پيرمهر ايزد و چهل چراغ است.

"اشو زرتشت" در سه هزار و‪ ۶۰۰‬سال قبل از ميلاد مسيح در "تخت سليمان آذربايجان" از مادري به نام "دغدو" متولد شد و پدرش "پوروشسب" نام داشت.

زرتشتيان بر اين باورند كه وي در سن‪ ۳۰‬سالگي از طرف "اهورامزدا" به پيامبري انتخاب شد و در‪ ۷۷‬سالگي در آتشكده شهر بلخ به دست "توربراتور" كشته شد.

معتقدان به آيين زرتشت در جهان حدود‪ ۱۵۰‬هزار نفر تخمين زده مي‌شوند كه از اين تعداد‪ ۳۰‬هزار نفر در استان‌هاي يزد، كرمان، فارس، تهران، خوزستان و كهكيلويه و بويراحمد زندگي مي‌كنند.


يزدفردا

يزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا